Cota il face pe artist? – Partea a III-a / Atelier 35 la Institutul Cultural Roman
Atelier 35 si a treia cale. Arte Martiale cu Vlad Ionescu si Silvia Saitoc
Marti, 29 iunie 2010, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Roman (Aleea Alexandru 38), a treia intalnire cu tema Cota il face pe artist? din cadrul programului Arte Martiale ii are ca invitati pe Vlad Ionescu si Silvia Saitoc, conducatorii galeriei Atelier 35 a Uniunii Artistilor Plastici. Dezbaterea moderata de criticul de arta Erwin Kessler va deslusi cum functioneaza abtinerea de la strategiile de publicitate si „deschiderea potrivit unui orar si nu potrivit unor calcule”.
„Primele doua intilniri din tripticul plasat sub genericul Cota il face pe artist? (din lunile aprilie si mai) au trasat doua raspunsuri contrastante. Pe de-o parte, galerista Andreiana Mihail a fost apologeta promovarii profesioniste, costisitoare si permanente a artei si artistilor pe care ii reprezinta, la targuri internationale si in publicatii de specialitate, potrivit unei viziuni strategice si concurentiale, chiar sportive asupra artei angajate intr-un calendar competitional in care promovarea este ca un antrenament neobosit. Pe de alta parte, Dan Popescu a insistat pe relatia directa pe care galeristul, ca promotor al artistului, trebuie sa o aiba cu publicul, prin aducerea artei propriu-zise in preajma acestuia, prin refacerea contactului nemediat dintre amatorul individual de arta si opera de arta nefardata cu praful stelar al publicitatii. Ambele perspective, desi opuse, sunt, totusi, strategii manageriale complementare, care au in vedere un marketing in jurul profilului deja conturat ca «brand» al artistului.
Exista insa si o a treia cale de promovare, ce nu ia in calcul nici una dintre aceste alternative, tocmai pentru ca se raporteaza la artisti care (inca) nu exista ca marci inregistrate, ca «brand». Atelier 35, galeria Uniunii Artistilor Plastici dedicata exclusiv tinerilor artisti, reuseste, de citiva ani deja, sa propuna unui public divers personalitati artistice inca neinchise intr-un profil fix, artisti tineri, in miscare, in formare, in dezvoltare. Atelier 35 nu este o structura de promovare (in sensul comercial al cuvintului), ci un spatiu de afirmare, in sensul deplin al cuvantului: Atelier 35 este un loc in care se poate risca, se poate gresi, se pot emite pretentii care nu trebuie apoi acoperite cu lucrari consecvente doar pentru a satisface o cerere a pietei. Atelier 35 este locul in care se produc si nu se induc atitudini (de inducerea atitudinilor este responsabila tocmai promovarea). Atelier 35 nu-si asuma, precum galeriile private comerciale, un program de publicitate in care artistul sa fie instrumentalizat pentru obtinerea unui beneficiu pecuniar. Deschis tuturor artistilor tineri, Atelier 35 are avantajul de a nu se erija in promotorul niciunuia dintre ei, nefiind fortat sa vizeze (doar) un anumit public si o anumita ideatie. Atelier 35 nu are nevoie de un program care sa ascunda strategia de promovare a cotei unui artist, ci are doar un program de functionare, de deschidere programatica atit catre orice fel de artist cit si fata de orice fel de public.“ – Erwin Kessler
Acces liber.
Contact: Biroul de Presa al ICR, 031 7100 622, biroul.presa@icr.ro
Institutul Cultural Roman Serviciul Presa