Iconografii subiective
Între pictorii din generația nouă, Marinela Botez şi Claudiu Ciobanu se detașează într-un mod special. Îi recomandă, în
egală măsură, buna administrare a tehnicilor picturale, inteligența asumării
proiectelor, coerența și consecvența expunerilor publice, curajul implicării în
evenimente de anvergură. Deși au profiluri artistice distincte, cei doi se
completează inspirat; împărtășesc fervoarea căutării ideilor, convertindu-le
apoi în suporturi vizuale adecvate. Din punct de vedere tematic, încearcă să
concilieze înclinațiile personale cu tendințele curente întîlnite în „lumea
artei”. Ultimii ani îi surprind
preocupați de probleme sociale (cum gestionăm spațiul și timpul în care trăim?),
de proiecția ideală a fericirii visate (cum putem experimenta o lume fără cusur, ferită de uzura și
precaritățile cotidianului?), de stările și emoțiile „înscrise” în arhiva
jubilațiilor de cuplu (care sînt secvențele memorabile, trăite cu maximă intensitate?).
Aș evoca aici doar cîteva din ultimele isprăvi expoziționale, înșirate pe o axă
culturală care leagă Iașul de Washington, Tel-Aviv, Berlin și București...
Marinela Botez, "Before", The Apartment, 2009 |
Ambiguitatea situării noastre în spaţiu a fost leit-motivul expoziţiei intitulate Apartamentul - pretextul vizual al unei dezbateri despre libertate,
sociabilitate şi intimitate. Care sînt toposurile
noastre privilegiate? Unde ne putem simţi, fie şi la răstimpuri, cu adevărat
„acasă”? Care este locul propriu al împlinirii personale? Spaţiul public (strada, parcul, mall-ul)? Sau cel privat (casa, grădina, apartamentul, balconul cu
flori)? Cum conciliem idealurile proprii cu exigenţele de cuplu, de grup sau
comunitare? Care sînt şansele de a administra nestingheriţi cei cîţiva metri
pătraţi de intimitate în interiorul junglei urbane? Este Apartamentul de zi cu zi
coşmar sau realitate, loc de refugiu, exil sau de nesperate satisfacţii
conjugale? „Arc de triumf” al familiilor abia încropite, templu al urbanismului
excesiv, aberaţie verticală, coloană a precarităţii, semeţie stridentă, inestetică
şi insalubră, blocul izolează fără a
proteja, închide fără să (te) deschidă. Alveolă transparentă acustic şi vizual,
„celulă” neprietenoasă de beton, loc al socializărilor conjuncturale, apartamentul recreează în soluţii
surogat, artificiale şi miniaturale, spaţiul ideal, visat de fiecare. El te apropie aparent de Cer, dîndu-ţi uneori
iluzia libertăţii şi a intimităţii, dar te îndepărtează oarecum de ceilalţi. Devii „străin” într-o
lume ostilă, „oaspete” provizoriu, dar şi „ostatec” al interioarelor
standardizate
Claudiu Ciobanu, Archived Emotions, 2010 |
Ciclul Emoțiilor arhivate propune un parcurs al istoriei afective comune, luînd prezentul drept cadru de referință
pentru cîteva „iconologizări” subiectiv-paseiste. Tablourile pun în scenă cadre intime, etalînd
convivialitatea ludică a partenerilor aflați în staza descoperirilor mutuale.
Accentul cade pe surprinderea detaliilor fizionomice și anatomice; harta
suprafețelor corporale intră sub lupa privirii celuilalt, devenind „punct de
fugă”, loc de ancorare vizuală și de juisare „la distanță”. Stropită, picurată,
prelinsă, apa este accesoriul privilegiat în jocurile de cuplu, scoțînd în
evidență torsiunile corpului și cochetăriile gestuale ale acestuia.
Claudiu Ciobanu, Perfect World #1, 2010 |
În Perfect
world, autorii ne invită într-o lume imaginară, idealizată - cea a propriilor
plăsmuiri. „Perfectă” pare a fi lumea văzută cu ochii inocenți ai copilului.
Privite retrospectiv, evenimenele vîrstei inaugurale întrețin iluzia situării
în locuri și timpuri degajate de constrîngerile cotidiene. „Perfectă” este
clipa extatică, secunda de grație, trăită cu maximă intensitate. Luciul acvatic
al unei piscine, de pildă, poate da pe moment impresia de plutire, de
scufundare într-un mediu neafectat de presiunea imediatului. Răsfățul unei ore
de somn are efectul unei vremelnice
narcotizări senzoriale sau al unei evaziuni reconfortante.
Marinela Botez, Perfect World, 2010 |
Un New
project a fost derulat de curînd la Cupola ieșeană. De această dată,
tinerii artişti propun reinterpretării ale spaţiului real, partajat între exigenţele personale, private, şi cele
sociale. Claudiu Ciobanu configurează un Blank
space, invitînd la înţelegerea felului în care artistul se raportează la
sine ori la semeni. Personajele sînt de-contextualizate, surprinse în posturi
care sugerează liniştea, împăcarea, echilibrul. Golul, albul sînt „culorile” de
fundal. Marinela Botez, la rîndu-i,
propune ca titlu coordonatele geografice concrete ale spaţiului pe
care-l locuieşte - 47°9'20.86"N
|27°34'1.54E. Două
lucrări de mari dimensiuni descriu întîmplări banale, de zi cu zi: tineri
socializînd în decorul cenușiu al unor colţuri de cartier...
Iată, așadar, în linii mari, un parcurs
artistic ingenios, dens, meritoriu, prefigurînd cu siguranță confirmări și
re-confirmări viitoare.
Marinela Botez 47°9'20.86"N |27°34'1.54E, 2011 |
Claudiu Ciobanu, Blank space, 2010 |
Mai multe detalii despre artisti gasiti aici