Ilie
Krasovschi -„inginerii”
anatomice
Un
artist este cu atât mai greu de „citit”, cu cât întârzie - motivat sau nu - să se
așeze în bătaia „reflectoarelor”
publice. Pe Ilie Krasovschi, tocmai discreția și modestia
asumate în exces par a-l ține încă departe
de recunoașterea și notorietatea meritate. Dacă mulți dintre confrații săi preferă graba și, eventual, rapida consacrare, profesorul și graficianul ieșean – prea intransigent cu sine - aplică tactica pașilor mărunți, apăsați, dar siguri. Ce anume îl recomandă? Maturitatea
angajamentului teoretic, suplețea execuției artistice și consistența portofoliului
de lucrări, expuse doar arareori și selectiv.
Ilie
Krasovschi gândește arta
într-un sens estetico-religios. Aceasta poate fi și demers exploratoriu, de cercetare a frumuseților greu accesibile, și asceză pioasă, în scop inițiatic, superior. „Arta este o formă de
rugăciune”, mărturisea artistul într-un interviu, împrumutând o idee a lui
Tarkovski; ea presupune penitență, milostenie și devoțiune,
în felul celei practicate altădată de zugravii și iconarii bisericilor
din Răsărit.
Absolvent
al Universității de Artă din București, profesorul ieșean exploatază complicitățile euristice ale designului și graficii, deschizând perspective generoase: funcționale - pe de o parte, estetice - pe de alta. Prima competență, bunăoară, tatonează lumea tehnicii și a formelor utilitare, „universul” motoarelor și al suspensiilor de mașini. Grafica, în schimb, este centrată mai curând pe exigențe calofile, privilegiind forma, desenul, scriitura,
spectaculozitatea compoziției, și doar în subsidiar mesajul.
Rezolvările grafice ale lui Ilie Krasovschi sunt inedite și surprinzătoare. Realizate în tușe simple, esențializate, lucrările sale mizează pe contrastele dintre forme și culori, dintre litere și linii. Unele au aparență sonoră (în cazul instrumentelor muzicale sau al locomotivelor aflate în mișcare), altele sugerează, dimpotrivă, meditație și silențiozitate. Fantezia inventivă și discernământul compozițional îl fac pe autor să găsească mai totdeauna soluțiile adecvate. Ce-i lipsește, deocamdată? Doar ocazia de a confirma pe deplin așteptările și aprecierile. De ce nu, într-o galerie centrală, chiar în lunile următoare?
Petru BEJAN