Foto vernisaj / STOP-CADRU SAU CUM SĂ SURPRINZI ESENŢA, Ateneu Tatarasi, Iasi

STOP-CADRU SAU CUM SĂ SURPRINZI ESENŢA 

Din expoziţia de faţă, „Stop-Cadru” a studenţilor anului I pictură a Universităţii de Arte „George Enescu Iaşi”, trei mari teme străbat: un stop-cadru asupra compoziţiei dinamice, atât o re-contextualizare a personajului (adesea autoportret) post-performance, o documentare a unui anumit moment în natură, urmată de o asamblare originală a imaginilor fotografice pe pânză, nu sub o formă foto-mimetică ci tot folosind procedeul esenţializării subiective, un stop-cadru asupra peisajului urban tradus prin „colorarea griului” sau mai exact esenţializarea imaginii plastice prin tuşe de culoare focalizate, dar şi un stop cadru în sensul cinematografic, o oprire de moment asupra unei secvenţe dintr-un film transpusă ulterior pe pânză. Trebuie remarcată şi lăudată contribuţia conf. univ. Zamfira Bîrzu şi a asistentului coordonator drd. Adrian Crîşmaru înspre stabilirea unui punct de plecare comun pentru studenţi: fie o ieşire în natură fie vizionarea unui film în atelier. Desigur, profesorul a avut grijă să selecteze spre vizionare filme care, la aproape fiecare cadru, sunt tablouri în mişcare (lista peliculelor alese este impresionantă: The Mill and the Cross regia Lech Majewski, In the Mood for Love, regia Kar Wai Wong, Rear Window, regia Alfred Hitchcock, Andrei Rubliov, regia Andrei Tarkovsky ş.a.) Încă de la început se observă că lucrările, deşi în mare sunt o explozie de culoare, nu dau impresia unei densităţi ostentative, apăsătoare, care ar sfârşi astfel într-o implozie, ci a unui întreg unitar, fascinant, care curge ca o poveste în mişcare, a artei percepută ca o bucurie.
Maria Bilaşevschi