Codruţa Cernea este originară din Tg.-Mureş, a absolvit studiile de master în anul 2010 la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice.
Unul dintre proiectele sale personale “I Wonder What You're Thinking” a fost expus în 2009 la Galeria MORA, Bucureşti.
Lucrări ale artistei pot fi vizionate până pe 14 martie 2011 în expoziţia Figure In. Figure Out, LC Foundation, București, un spaţiu de artă contemporană, nou înfiinţat, care promovează o nouă generaţie de pictori figurativi.
În 2010 a fost prezentă de asemenea în expoziţii cum ar fi Zoomania.ro, MNAC, București; Săvârșenie, Galeria Apollo, București; Atelier în tranziție, Galeria Apollo, Bucureşti; Corporealități, Căminul Artei, București
Suspended Moments(2009 – 2010) , cel mai recent proiect al artistei prezintă momente private, extrase din cotidian şi fixate precum o secvenţă de film.
“În eseul său, Opera de artă în epoca reproducerii mecanice, Walter Benjamin utilizează termenul de „aură” pentru a descrie acel ceva care se pierde atunci când opera de artă este duplicată prin mijloace tehnice.
În cadrul proiectului Suspended Moments, am încercat să inversez procesul descris de Benjamin, recuperând ceva din aura pierdută a materialului sursă – în acest caz, imaginea de film – prin intermediul picturii.
În cadrul proiectului Suspended Moments, am încercat să inversez procesul descris de Benjamin, recuperând ceva din aura pierdută a materialului sursă – în acest caz, imaginea de film – prin intermediul picturii.
Am urmărit complexitatea dialogului dintre pânza pictată și imaginea de film, dintre un mediu tradițional și unul nou.
Interesantă pentru mine a fost și alegerea unui cadru dintr-o secvență video... înghețam parcă o clipă, o extindeam, o fixam, imaginea având astfel și o consistență reziduală datorată faptului că aparținuse unui întreg, că existase un înainte și un după.”
..Codruta Cernea este interesată permanent de atmosfera lucrărilor şi de complexitatea mesajului unei imagini.
“Lucrările proiectului prezintă persoane izolate, surprinse în momente private, iar atmosfera generală e dominată de un calm aparent, amestecat uneori cu o senzație de tensiune, gol, anxietate, abandon.
Important a fost de asemenea și limbajul corporal al personajelor, felul în care ele „pozează”, cum se definesc și relaționează cu spațiul. Ritmul vieții cotidiene distrage oamenii de la a reflecta asupra motivelor reale și profunde din spatele acţiunilor lor.
Acesta este motivul pentru care, am investit stările de izolare şi singurătate cu un rol protector. Le văd ca stări necesare pentru a reflecta asupra evenimentelor, pentru autoanaliză și pentru asimilarea experiențelor trăite.
Am ales să înfăţişez figuri umane care aproape niciodată nu își arată feţele, cu scopul de a atrage privirea observatorului, pentru a o face parte din lucrare. Compozițiile posedă o realitate autonomă, ceea ce face privitorul să stea ca un martor involuntar, chiar voyeur.
Delacroix nota în jurnalul său că un tablou reușit „condensa” pentru moment o emoție pe care privirea spectatorului trebuia să o facă să retrăiască și să evolueze.
Astfel că, dincolo de prezentarea unei situații, sunt mereu fascinată de impactul emoțional pe care o pânză pictată îl poate avea, de caracterul ei relațional intrinsec şi mă întreb ce poate reprezenta cu adevărat o pictură. Sunt interesată permanent de atmosfera lucrărilor, de a construi tensiune emoţională, intimitate și de a crea imagini subtile, dar puternice care să persiste în mintea privitorilor.”
Pentru mai multe detalii vizitaţi site-ul artistei: http://codrutacernea.blogspot.com/