Art Critic Link / Petru Bejan - Corneliu Ionescu – „zburătorul enigmatic”


Corneliu Ionescu – „zburătorul enigmatic”

"Spre necunoscut"
Născut în 1938, cu rădăcini oltenești, Corneliu Ionescu a studiat pictura la Institutul de Arte Plastice „N. Grigorescu” din București, avînd privilegiul unei întîlniri paideice cu deja consacratul Corneliu Baba. Mobilizat după absolvire pe frontul didactic al Universității ieșene, a parcurs toate etapele consacrării profesorale. Ca artist, s-a grăbit „încet”, neprecipitat, construindu-și un traseu în care semnele maturizării se disting cu claritate de la un timp la altul.
"Zbor intrerupt"
Corneliu Ionescu este unul din pilonii principali ai unei generații de frontieră, afirmate în anii ’70, una care a optat pentru replierea stilistică față de comenzile ideologice ale vremurilor de tristă amintire. Detașarea de reprezentarea convențională, de temele favorite ale tradiției - îndeosebi portretul și peisajul – sînt semne ale unei voințe de sincronizare cu practicile picturale europene. De aici, predilecția inițială a artistului pentru o figurație de factură fantastică, asamblată metaforic, tentă estompată ulterior în profitul structurilor abstracte, desfășurate pe armătura formală a codificărilor și transpunerilor simbolice. 
  
                                                                                                 "Desprindere"
Corneliu Ionescu s-a eschivat retoricii picturale de consum, cu miză exclusiv decorativă. Lucrările sale sînt voit spiritualizate, solicitînd aport meditativ. Subiectele sînt grave, avînd alură metafizică. Artistul este preocupat să înțeleagă universul, spațiul, materia, formele, surprinzîndu-le în ipostaze dinamice sau în propriile lor metamorfoze (Fereastră spre univers, Eclipsă, Simfonie spațială, Metamorfoza formelor, Forme spațiale). Deși non-figurative, compozițiile sînt profund antropomorfizate. Ele vorbesc despre om și natura specifică a acestuia – un om esențializat, definit de tentația înălțării, de obsesia ascensională. „Zburătorul” apare ca leit-motiv, întărit de sugestiile „desprinderii” de greutatea materiei, de  „metamorfoza zborului” propriu-zis. Rafinarea formelor, cenzurarea extravaganțelor coloristice îl conduc spre un limbaj esențializat la maximum, unul care se folosește de simplitatea mijloacelor pentru a da densitate proiectelor.
"Zburatorul enigmatic"
Ca și alți artiști din generația sa, Corneliu Ionescu a fost victima unei discreții excesive, dublată de o oarecare mefiență cu privire la prezențele publice. În joc erau, pesemne, precauții autoimpuse care să-l ferească de improvizații și de ispita lucrului facil, fără perspectiva unei certe confirmări estetice. Acum, după „desprinderea” definitivă de lume, este  treaba criticilor, a exegeților competenți, să-i descopere opera și să o așeze acolo unde se cuvine.  

Petru Bejan
"Aripi aurii"