Art Critic Link / Petru Bejan - Mihai Tarași – de la „textul-imagine” la „imaginea-text”



Mihai Taraşi este, fără dubiu, unul din cei mai respectabili membri ai comunităţii artiştilor vizuali autohtoni. Important în artă - crede profesorul ieşean - este să concepi forme sau „organizări formale” care să determine în dispozitivul de receptare „tensiuni vizuale” dintre cele mai atractive. Multiplicarea aceleiaşi forme, recurența elementelor cromatice pot fi soluţii pentru crearea unor astfel de structuri „captivante” pentru privire. Imaginea este aidoma unei „construcţii lingvistice”, a cărei sintaxă se deschide infinitelor operaţii de interpretare şi descifrare. 


În lucrarea Tristan Tzara. Portret dadaist con-textualizat; colaj din textele unor autori ai vremii: Karl Marx, Vladimir Ilici Lenin, Mihail Bakunin, pictorul surprinde frontal un Tzara din tinereţe, în poză studiată, de intelectual cuminte şi conformist. Portretul lui Tzara este un impresionant colaj din hîrtie, alb-negru, în stil dadaist - puzzle uriaş alcătuit prin alăturarea şi alipirea a mii de fragmente textuale. Tabloul se poate „citi” de aproape, dar şi „vedea” de la distanţă. Personajul principal este deci şi text, şi imagine. Decupajele nu sînt alese la întîmplare. Marx, Lenin, Bakunin - corifeii ideologici ai revoluţiei bolşevice - sînt prezenţi acolo, cu secvenţe din articole ce inflamau presa elveţiană din preajma şi din timpul Primului Război Mondial. Care este mesajul autorului? Marile inovaţii sau schimbările de perspectivă din cultură au rădăcini şi motivaţii politice, iar pionierii acestora sînt adesea ispitiţi de cîntecul sirenelor ideologice. Într-un mediu anarhic și decadent, arta își pierde ușor inocența.

O altă lucrare, de curînd expusă la Erotica, se intitulează Povestea luDanae în 15 panouri. Artistul propune o lectură postmodernă a mitului antic -  sursă de inspiație pentru atîtea generații de artiști. Temîndu-se de împlinirea unui oracol care-i prezisese că va muri de mîna propriului nepot, regele Acrisius îşi închide fiica într-un turn inaccesibil muritorilor. Zeus o vede și se îndrăgosește de ea. Transformat în ploaie de aur, el reuşeşte să se „strecoare” până în iatacul fetei...

Aflate la intersecția dintre pictură și benzile desenate, cele cinci tripticuri ale lui Mihai Tarași devoalează povestea unei inocente inițieri erotice. Personajele principale sînt femeia (așezată pe scaun, îmbrăcată decent), privitorul (nevăzut, spectator îndepărtat), ochiul (mijlocitor între cei doi). Acesta din urmă este și leit-motivul grafic al „decorurilor” (imprimeul rochiei, stropii de ploaie aurită). Femeia este surprinsă de autor în mai multe ipostaze, aparent statice. Prezența-i simplă, cochetăria discretă, naturalețea posturii, jocul imprevizibil al picioarelor „fură” privirea curiosului și o atrage irezistibil.  Erotismul, sugerează Mihai Tarași, nu este dependent de generozitatea evidențelor anatomice. Ispitit de misterul formelor voluptoase, învăluite de fragilul „obstacol” textil, ochiul le va „mîngîia” de la distanță, supralicitîndu-și astfel posibilitățile. Pictorul ieșean sugerează că există o atingere mai profundă decît cea epidermică, una în care văzul funcționează... tactil. Privită cu iubire, femeia se transformă în „icoană” idealizată, făcînd obiectul unei adorații necondiționate.

La sfîrșitul istoriei pictate, într-un ultim panou, personajul dispare îndărătul cortinei. Inversat de astă dată, ochiul devine lacrimă și acoperă totul. Detaliul copleșește întregul. În jocurile seducției intră și fascinația prezenței, dar și nostalgia absenței. Aidoma zeului, îndrăgostitul va găsi acel subterfugiu care să-l apropie de ținta pasiunii sale. Dacă nu-și va permite o adevărată ploaie de aur, ca în poveste (investiție costisitoare în vremurile noastre), poate demara „minimalist”, cu o privire tandră, sinceră, afectuoasă. Nu cumva aici găsim sursa adevăratului erotism?