Dragos Burlacu /
Nu mă doare nimic doar lipsesc
Centrul de Arhitectura, Cultura Urbana si Peisaj "Uzina de Apa" Suceava"
vernisaj: vineri 13mai,
ora 18.00
În mine se rup trestii cu foşnet de hârtie
Vreau să mă sfârşesc încet de-a lungul ţării"
(Tristan Tzara, Vino cu mine la țară, 1915)
În 1963, obituariul lui Tristan Tzara din „Le Figaro Littéraire” scria: „Dada s-a născut în România, Tristan Tzara a murit la Paris.” Unde în România? La Moinești, pentru început. În 1896, anul nașterii lui Samuel Rosenstock, locul era o comună rurală cu trei străzi, în care păduri virgine, izvoare termale vechi și gospodării țărănești coabitau, amiabil, cu sonde de foraj petrolier și fabrici de gaz derivate, o rafinărie și o gară nouă pentru transportul aurului negru către piețele străine. Un spațiu în și între vremuri, amprentat de contraste majore, în care „viața roșie fierbe în puțuri” - cum scria poetul mai târziu.
În 1906, „Samică”, cum îl alintau părinții, trist la țară, pleacă la gimnaziu la Focșani, iar un an mai târziu la București, la liceu. În toamna lui 1915 însă, trist în țară, Tzara pleacă la studii în Elveția, unde devine coautorul insurecției de la Zürich din 1916 - revoluția Dada în artă și literatură, după care nimic nu avea să mai fie la fel.
În contextul centenarului Dada, expoziția „Nu mă doare nimic doar lipsesc” sugerează o temă de reflecție divergentă spiritului festiv, dar profund consonantă cu starea de spirit a tânărului poet absent, anticipând paroxismul Dada: elocvența absenței emigranților români, în special a celor din Moldova (Bacău fiind pe primul loc, cu 57.000 de emigranți). Cum arată astăzi orașul Moinești?
Artistul Dragoș Burlacu, născut la Bacău, propune un portret subiectiv al fenomenului migraționist local, ce include pictură, colaje foto și animație video pe fotografii de arhivă. Titlul „Nu mă doare nimic doar lipsesc” este împrumutat, cu acordul autorului, din volumul de poezie omonim al lui Marius Lăzărescu, publicat la editura Karth, 2013.
Expoziția va fi itinerată la Centrul George Apostu din Bacău, în cadrul Forumului Zonal de Arhitectură și Urbanism „Moldova Reper 2030”, organizat de OAR Bacău, 10 – 12 iunie 2016.
Dragoș Burlacu (n.1978) a studiat pictura la Universitatea Natională de Artă, București (2008). În 2013 a fost nominalizat la premiul european International Strabag Art Award. A avut expoziții personale în București și participări la expoziții colective în Liverpool, Padova și Bienala de Artă de la Moscova. Proiecte viitoare includ o expoziție de grup în Grenoble și o rezidență în Belgia. Artistul activează în Bacău și București.
Uzina de apă din Suceava, proiectată în 1908 de inginerul de construcţii civile G. Thiem din Leipzig şi dată în folosinţă în 1912, a fost transformată de Ordinul Arhitecţilor din România (OAR), filiala N-E, în Centru de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj în 2012. Programul centrului este dedicat promovării, protejării şi valorificării patrimoniului arhitectural industrial din România, precum și revitalizării culturale a orașului și comunității locale.