ANTICAMERA & Guests
ANTICAMERA & Guests
reprezintă un proiect colaborativ inițiat de Gloria Luca și Tudor Pătrașcu, în
calitate de gazde, și artiști invitați. Scopul acestor acțiuni se articulează
în formulări interacționale concepute pentru a analiza problematici de
actualitate socială și culturală internațională. Primii participanţi în
contextul ANTICAMERA & Guests
sunt artiștii Dan Perjovschi și Eduard Constantin.
VOID. Whiskey Tango Foxtrot
Artişti:
Dan Perjovschi, Eduard Constantin, Gloria Luca, Tudor Pătrașcu
Galeria
apARTe, Facultatea de Arte Vizuale şi Design, Str. Sărărie nr. 189
Durata
evenimentului: 05 – 21 Mai 2017
Vernisaj:
5 Mai, ora 6 p.m.
Eveniment
Facebook: https://www.facebook.com/events/1887051721507986/
ARGUMENT
Război. Refugiați. Ziduri.
Proteste. Dislocări ideologice și economice. Ştiri contrafăcute. Asalturi
abominabile în plină zi. Victime devenite imagini-eveniment (image-event). Situaţii care redefinesc constant
lumea și relația noastră cu ea. Evenimente precum atacul fatal asupra
arhiducelui Franz Ferdinand al Austriei, în urmă cu mai bine de un secol,
invazia Irakului în 2003, sau războiul civil iscat în Siria (2011), și până la
cele mai recente eșecuri de pe scena politică internațională, au dinamitat
ideea de stabilitate mondială, creând contexte în care siguranța socială pare
să rămână o iluzie.
Pe fondul situației actuale
din Siria, al divergențelor politice din cadrul Uniunii Europene și al
momentelor intermitente de comportament deviant care sabotează viața și
integritatea fizică a individului, proiectul expozițional artist-curated, VOID. Whiskey Tango Foxtrot, punctează inter-medial ciclicitatea
războiului din perspectiva unor evenimente istorice majore, asumând o serie de
poziții reflexive asupra factorilor declanșatori şi repercusiunilor
conflictelor armate.
Juxtapunerea într-o cheie
absurdă a cuvintelor din titlu, resemnifică modurile în care efectele şi
cauzele războiului sunt receptate din spațiul mediatic. Vidul este înțeles aici
ca distorsiune a conștiinței, manifestată în cercurile pozițiilor de putere
care induc și întrețin actele de violență. Expresia Whiskey Tango Foxtrot derivă din alfabetul fonetic militar și ține
locul interogației „What the fuck?!” (Ce
dracu?!), indicând un tip spontan de reacție care exprimă dezacordul. În
contextul de față, frivolitatea sintagmei este reconsiderată în sensul
articulării unor atitudini critice asupra exceselor jocului de putere la nivel
global.
VOID. Whiskey Tango
Foxtrot investighează aceste momente de destabilizare,
criză, precum și modurile în care sunt gestionate efectele acestora asupra
victimelor civile. Asistăm la experiențele limită ale „celuilalt”, prin intermediul unui ecran,
cu un decalaj de numai câteva minute. Le „distribuim” pe cele care ne șochează,
dar cu toate acestea informațiile care dobândesc vizibilitate globală instantă
sunt filtrate preferențial. Chestionând implicit logica mediatizării șocului pe
rețelele de socializare, proiectul de față pune în discuție asimetria din
relația spectator – victimă și impactul pe care atrocitățile
și noile forme ale terorismului îl au asupra martorului indirect.
Dan Perjovschi (n. 1961) trăieşte la
Bucureşti şi Sibiu. A avut expoziţii personale la Tate Modern Londra, MoMA New
York, Kiasma Helsinki şi expoziţii de grup la Centre Pompidou Paris, Tate
Liverpool, MoMA San Francisco, MCBA Lausanne. Dan Perjovschi a participat la
bienalele de artă Manifesta, Istanbul, Veneţia, Sao Paulo, Moscova, Sydney,
Lyon, Dublin şi Jakarta. Prima sa retrospectivă a avut loc la muzeul Nasher al
Universităţii Duke în 2007, iar a doua la Centre de Création Contemporaine din
Tours în 2012. A primit premiul George Maciunas în 2004 şi, împreună cu Lia
Perjovschi, premiul European Cultural Foundation Princess Margriet în 2012. În
2016 i-a fost decernat de către profesorul Kasper Koenig premiul Rosa Schapire
Kunsthalle Hamburg.
Eduard Constantin (n. 1977) trăieşte şi activează în Bucureşti. Practica
sa artistică este bazată pe observaţii asupra evenimentelor cotidiene, pe care
uneori le colecţionează şi le transpune în jurnale video, fotografie, desen sau
lucrări tridimensionale. Artistul investighează retrospectiv schimbările
produse în plan urban şi social, precum şi noile semnificaţii pe care acestea
le pot genera odată cu trecerea timpului. Eduard Constantin a expus în spații
precum Galerie IG BILDENDE KUNST Viena, Janco-Dada Museum, Ein-Hod, Israel,
Galeria Andreiana Mihail, Bucureşti, Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.),
Berlin şi Wurtembergischer Kunstverein Stuttgart.
ANTICAMERA este un duo
colaborativ format din Gloria Luca (n. 1988) și Tudor Pătrașcu (n. 1979) în
anul 2014. Înțeles în sens comun drept cameră de așteptare, situată la intrarea
într-un birou de lucru/cabinet al unei persoane aflate în serviciul public,
termenul de „anticameră” funcționează ca o metaforă a premeditării unor
acțiuni, care problematizează flexibilitatea noțiunii de spaţiu din perspectivă conceptuală. În cercetarea artistică,
ANTICAMERA operează cu instrumente aflate în zona practicilor vizuale
inter-mediale şi multidisciplinare. Primul proiect artistic realizat în această
formulă, intitulat „Trecutul Continuu”, a fost expus la galeria N. Tonitza din
Iaşi, în 2014. Un an mai târziu, grupul a participat în cadrul programului
internaţional Ateljé Stundars Artist in
Residence, susţinut de instituţia KulturÖsterbotten, Solf, Finlanda.
Mulţumiri: Maria Achiţenei, Leonard Curpăn, George
Dranga, Rodica Hofman, Andrei Modoranu, Bogdan Teodorescu.
Prezenţa lui
Dan Perjovschi în contextul ANTICAMERA
& Guests a fost posibilă cu sprijinul Jane Lombard Gallery, New York.