Foto vernisaj : 24/24 instalaţie expoziţională de Rodica Grosu






24/24
instalaţie expoziţională de Rodica Grosu

curator: Cătălin Gheorghe

Galeria Benjamin Fondane
(Institutul Francez Iași, B-dul Carol I, nr. 26)

Perioada expunerii: 11 iunie – 10 iulie 2014
Deschiderea: 11 iunie 2014, ora 6 pm

Proiect aplicat în cadrul programului Carte Blanche aux Jeunes Créateurs, susţinut financiar și logistic de Institutul Francez din Iaşi în parteneriat cu Vector Studio (UAGE).

Argument:
24/24 propune un studiu vizual, respectiv o cercetare conceptuală și performativă asupra semioticii spațiului urban, asupra instabilității percepției, asupra funcțiilor mișcării, asupra calităților luminii, asupra variațiilor temporalității, asupra efectului de arhivare, asupra transferului imaginii între medii, asupra muncii artistului, asupra condiției picturii contemporane, nu doar în raport cu documentarea fotografică.
Situată într-o piață publică, Rodica Grosu analizează observațional, oarecum ca și cum ar asista la o autopsie, distribuirea spațială a clădirilor, modificarea punctelor de vedere, atmosfera conjuncturală a intersectării sensurilor privirii, geometriei locurilor și axelor timpului. Interesul ei critic este deconspirat pe măsură ce te implici în logica secretului lucrărilor. Se consideră că actul critic trebuie să fie direct, la obiect; în anumite momente ale artei, însă, mesajul critic poate fi obliterat și doar sugerat publicului, pentru a-l implica activ.
Rodica Grosu înțelege pictura ca o formă de artă figurativă de tip site-specific precum și ca o modalitate specială de arhivare, insistând, însă, și pe calitatea pictării ca act performativ. În pofida prejudecăților, co-generate de hegemonia mediului picturii în expozițiile târgurilor de artă și pe piața cinică de artă, prejudecăți potrivit cărora pictura ar trebui să rămână istorie și să înceteze la un moment dat să se auto-reproducă, cu toate acestea sunt puțini cei ce înțeleg pictura ca muncă ori ca manifest conceptual ori ca politizare critică a experienței estetice. Prin situarea picturii și acțiunea pictării, Rodica Grosu regândește statutul pictorului nu atât în relație cu detractorii picturii ca mediu de re-poziționare în arta contemporană, indiferent de paternalismul pieții de artă, ci în relație cu mediul de lucru, re-gândit inter-medial, și cu mediul social, înțeles din perspectiva propriei producții a urbanității și a expunerii trecătorilor la meditația asupra inevitabilității scăderii timpului.
S-a evitat conceperea oricărui dispozitiv adițional de vizualizare, dacă ar fi să se facă referință la transformarea condițiilor de producere a expozițiilor pentru a surprinde publicul prin specularea realistă a posibilității modificării experienței estetice.
Expoziția este gândită într-o structură minimalistă, sugerând simularea trasării unor coordonate interne, așadar abstracte, ale spațializării arhitecturii în experiența dinamicii privitorului, pre-stabilind relații de plasare și observare din partea publicului, fiind instalată matematic și imponderabil.


Expoziția 24/24 se bazează pe proiectul 24/24 realizat de Rodica Grosu în cadrul programului de Masterat în Arte Plastice - Pictură la Facultatea de Arte Vizuale și Design a Universității de Arte „George Enescu” din Iași.