CORNEL BRUDAŞCU – PORTRETUL UNEI GENERAŢII, Spațiu Intact, Fabrica de pensule, Cluj-Napoca

CORNEL BRUDAŞCU – PORTRETUL  UNEI GENERAŢII
Cornel Brudaşcu – Portrait of a generation

Vernisaj: joi, 31 octombrie, ora 18:00
31 octombrie – 24 noiembrie 2013

Curator: Florin Ştefan

Spațiu Intact
Fabrica de pensule (Paintbrush Factory)
59-61 Henri Barbusse St., Cluj-Napoca 400616
Romania

Portretul unei generaţii este prima expoziţie personală dedicată operei timpurii a pictorului Cornel Brudaşcu, unul dintre artiştii cei mai apreciaţi în mediul clujean dar şi pe plan național şi mentorul multor artişti din generaţiile tinere.

Alături de prietenii şi colegii săi Ana Lupaş şi Mircea Spătaru, Cornel Brudaşcu este una dintre figurile emblematice ale neoavangardei anilor 1970 şi unul dintre foarte puţinii artişti români a cărui operă timpurie poate fi integrată expresiei picturale de factură Pop Art. Cunoscuţi mai degrabă ca prezenţe expoziţionale colective, dar şi prin miturile ce au circulat pe marginea creaţiei lor, aceşti artişti activi în Clujul anilor 1970 s-au impus în istoria artei româneşti printr-o schimbare radicală de paradigmă, care a înlesnit dezvoltarea artei romaneşti în termeni de expresie artistică şi de evoluţie a ideilor.

Expoziţia de faţă propune o primă restituire istorică a acestei perioade din creaţia lui Cornel Brudaşcu prin faptul că reuneşte o selecţie de lucrări foarte puţin cunoscute—provenind din colecţiile muzeelor din Cluj şi Zalău—cu scopul de a deschide noi perspective pentru o mai bună înţelegere a resorturilor spirituale şi conceptuale care au generat opera sa. Nu întîmplător, deci, această primă expoziţie personală a lui Cornel Brudaşcu se intitulează Portretul unei generaţii, căci unul din subiectele preferate ale acelei perioade sunt compoziţiile ce includ portretele congenerilor săi: artista Ana Lupaş – liderul de facto al generaţiei sale, sculptorul Mircea Spătaru, pictorii Nicolae Maniu şi Ion Munteanu.

Întemeiate pe premisa că timpul are un sens şi deci şi un conţinut material, aceste compoziţii nu urmăresc relevarea trăsăturilor specifice ale personajelor portretizate în scopul individualizării şi al obiectivării lor, ci sunt expresia unui Zeitgeist specific care întăreşte sentimentul de coeziune al grupului. Singurul portret individual din această selecţie, cel al lui Ion Munteanu, amicul prematur dispărut al artistului, conservă aceeaşi stranie percepţie spectrală: spiritul celui dispărut şi esenţa timpului său.

Ca tip de reprezentare, aceste portrete se sprijină pe un regim vizual care împrumută doar parţial vocabularul Artei Pop, căci artistul interpretează subiectul intr-un mod foarte personal. Fără a înţelege întru totul principiile estetice caracteristice acestei mişcări artistice, Cornel Brudaşcu a intuit însă schimbarea de paradigmă vizuală, mizînd pe tensiunea produsă de introducerea unor noi elemente vizuale preluate din publicitatea vestică şi din fotografia experimentală. Revista germană Pop Corn şi alte publicaţii pe care artistul le primea ocazional din străinătate i-au servit drept sursă principală de inspiraţie, ca şi descoperirea fotografiilor solarizate, extrem de apreciate în epocă.

Alte două compoziţii incluse în această selecţie, “Tineri pe şantier” şi “Traian Vuia”, fac trecerea de la prima etapă, cea a interesului strict pentru inovarea picturală, la următoarea, în care tematica impusă ideologic este ocultată în favoarea expresiei artistice. În fața acestor picturi persistă o anumită nedumerire, căci privitorul nu ştie cum să le claseze şi, mai ales, nu poate să discearnă poziţia artistului în raport cu aceste subiecte sau cu modul în care el le finalizează. Cu toate acestea, suprafeţele pictate vibrează de substanţa picturii înseşi, înfruntarea de forţe cromatice, gestuale sau grafice fiind menite să elibereze energii spirituale şi plastice, articulînd astfel un nou tip de discurs pictural, produs conceptual şi nu mimetic.

Ulterior, asemeni multor artişti din acea generaţie, interesul său se va orienta către hiper-realism şi în ultimii ani către o expresie foarte personală care citează reprezentarea picturală a marilor maeştri ai picturii universale.

Deşi alcătuită doar dintr-un număr restrâns de lucrări, expozitia de faţă ne permite să înţelegem dezvoltarea stilistică a acestui artist, deschizîndu-ne în acelaşi timp poarta unui univers artistic extraordinar capabil să comunice adevărurile şi esenţele generaţiei sale.

Maria Rus Bojan